Ahogy a koronavírus járvány elérte Magyarországot, elképesztő felvásárlási roham indult hazánkban. Nem csak az élelmiszerüzletek, de szinte minden kereskedelmi ágazat megérezte ezt. Megkerestük az egyik legnagyobb, állatok számára forgalmazott termékekkel foglalkozó webáruház ügyvezető igazgatóját, ők hogyan élték meg a pánikvásárlási rohamot. Kónya Krisztián, a petnet.hu webáruház tulajdonosa és vezetője válaszolt kérdéseinkre.
- A kereskedelemben dolgozol hosszú ideje már. Az általad üzemeltetett webáruházat milyen mértékben érintette a pánikvásárlás?
Totálisan. Bár szerintem csak azután kaptuk a terhelést, miután első körben minden lisztet és cukrot felvásároltak. Valójában néhány nap alatt a múlt évi karácsonyi terhelés 3-4 szeresét kaptuk.
- Mikor indult az igazi roham?
A statisztikáink szerint március második hetében indult a bevásárlási láz.
- Mi volt az, amit leginkább kerestek az emberek?
Kutyatápok voltak a slágertermékek, nagy kiszerelésben és természetesen egyszerre 2-3 vagy több zsákkal.
- Hogy látod, mennyire vásárolták túl magukat az emberek?
Nagyon, de nyilván a legrosszabtól tart mindenki. Ugyanakkor megnyugtatnék mindenkit: pillanatnyilag úgy tűnik, ha egyes import termékek átmenetileg nem lesznek elérhetőek, akkor is lesz hazai gyártású prémium/szuperprémium minőségű kutyaeledel.
- A kisállat-gazdák mennyire tudatosak az állataik számára történő vásárlások során, vagy vittek mindent, „csak legyen” alapon, akkor is, ha az nem az ő kedvencünknek megfelelő termék volt?
A tapasztalatok alapján kijelenthető, hogy a vásárlóink azt a márkát keresték amelyet eddig is etettek, legyen ez tudatosság vagy márkahűség. Ugyanakkor vannak már most olyan termékek melyeket nem, vagy csak nagyon korlátozottan lehet beszerezni a piacon. Az ilyen tápot keresők csak egy részének tudtunk segíteni más táppal, mert azt hitték, hogy a mi készletünk fogyott csak el, hiába mondtuk, hogy a termék a kialakult extrém helyzetben országosan is hiánycikk. Bízom benne, hogy aki hallgatott ránk, az most egy általunk javasolt termékkel etetni tud és később is etetni tudja majd kedvencét.
- Értik-e, érzik-e, hogy ez a vírus az állatokra nézve nem fertőző, nem okoz náluk megbetegedést, illetve ők nem fertőzhetik meg az embereket?
Remélem, ez fel sem merül senkiben, ugyan nem vagyok szakértő, de a magam részéről ezt teljességgel kizárnám. Aki erről spekulál, az szerintem felelőtlenül tesz kijelentéseket, hiszen jelenlegi tudásunk szerint a COVID-19 vírus csak emberi közreműködéssel vagy érintkezéssel fertőz.
Ugyanakkor az utcán sétáltatott, vagy kijáró állatok mancsait érdemes minden sétáltatás után alaposan megtisztítani, nehogy a kedvencünk valamit hazavigyen, de ez ugye nem jelenti azt, hogy az ő szervezetük által megfertőzhetőek lennénk. Van olyan mancstisztító, ami segíthet ebben, de ha valaki nem akarja kedvencét naponta sétáltatni, akkor a kutyapelenkák jelentik a megoldást.
- Tudtok-e még szolgáltatni a vásárlóknak, van-e még készlet, illetve érkeznek-e be megrendelések?
Annak érdekében, hogy a cég és a munkatársaim az extrém terhelést túléljék, az elmúlt héten a megrendelések felvételét korlátoztuk. Mivel eközben több nagyker is azonnali hatállyal a food és a non-food termékeire is áremelést jelentett be, webáruházunkban az egyes brand-ek újraaktiválását most árazás előzi meg, de a mai naptól újra van rendelésfelvétel. Sok táp már beszerezhetetlen, ezekre rendelést már nem veszünk fel, hiszen beláthatatlan, hogy ezeket a megrendeléseket mikor tudnánk kielégíteni. Ugyanakkor vannak olyan termékek, melyek még ellátási problémák nélkül elérhetőek.
- Milyen biztonsági intézkedéseket tettetek a webáruháznál dolgozók egészségének megvédése érdekében?
Fura, hogy megkérded, erre nem készültem. A Petnet az állateledel webáruházak közül elsőként szüntette be a személyes átvétel lehetőségét, ez ugyan kellemetlenséget jelentett, de az a webáruház üzemeltető, aki ezt nem tette még meg, szerintem felelőtlen. A munkahelyünkön pedig, azt hiszem, a szokásos védekezéssel működünk: kézmosásról és a koronavírussal kapcsolatosan is kifüggesztettünk egy-egy tájékoztatót, higiéniás eszközök is rendelkezésre állnak, bár kézfertőtlenítőt most nem kapni. Ugyanakkor bevezettük azt a protokollt, hogy reggel és este minden kolléga érintés nélküli testhőmérséklet mérésen esik át, hogy ha valami gyanúsat tapasztalunk, azonnal cselekedhessünk, talán ez utóbbi nem megszokott mindenhol.
- Mit gondolsz a felhalmozásról és a pánikvásárlásokról?
Szerintem ez szörnyű. Mondanék is egy példát: amikor március elején ugrásszerűen megnőtt a kézfertőtlenítők iránt az igény, és azok elfogytak, az emberek elkezdték felvásárolni a műtéti kézfertőtlenítőket, sőt a műtéti eszköz fertőtlenítőket is. Ez biztosan mindenkit megnyugtatott, aki tudott ilyet venni, de tudtommal ezekből a termékekből most hiány alakult ki egyes állatorvosoknál. Ne legyen így, de feltételezem, ennek az lehet a következménye, hogy a későbbiekben kedvenceink nem kaphatnak megfelelő ellátást.
1 liter kézfertőtlenítő szappan, két fő részére, akár 2 hónapra is elegendő lehet, aki ezekből a termékekből kartonszámra vásárolt, az nem tudom mit gondolt.
Illene ezeket a feleslegesen megvásárolt készleteket visszajuttatni oda, ahol szükség van rájuk.
A most kialakult helyzetben mindenkinek higgadtan kellene gondolkodnia. Fontos kijelenteni, nem háború jön, hanem átmeneti ellátási gondokra kell felkészülni, hiszen sok termék esetében termelés kiesés tapasztalható, és az országok közötti áruszállítás is lelassult. El kell fogadni, hogy az import termékek beszerzése korlátozott lesz. Személy szerint szeretnék megnyugtatni mindenkit: ha kedvencünk a közeljövőben nem is a megszokott eledelét fogja enni, biztosan lesz majd mivel etetni.
A kialakult helyzetre való tekintettel a webáruház ügyvezető igazgatója semmiféle hirdetést, reklámot, termékmegjelenítést nem engedélyezett, hiszen álláspontja szerint jelen helyzetben nem az eladás növelése, hanem a tisztes helytállás a cél.
Igyekszünk hetente megkeresni őket, milyen termékek elérhetők, mi az, amiből hiánycikk van.